Publiceringsdatum:
Nu har kommunfullmäktige antagit en ny renhållningsordning för Burlövs kommun.
Enligt miljöbalken ska alla kommuner ha en renhållningsordning, som ska bestå av avfallsplan och föreskrifter.
Eftersom avfallsplanen inte bara är en plan för att ta hand om avfall utan också ska beskriva hur avfall ska förebyggas, och hur resurser ska tas om hand i ett kretslopp innan det blir avfall kallas den för en kretsloppsplan.
Kretsloppsplanen innehåller bland annat mål och åtgärder för att minska avfallets miljöpåverkan och syftet är att sätta riktningen för arbetet med avfall under de kommande tio åren.
VA SYD har ansvarat för att ta fram kretsloppsplanen men ansvaret för att arbeta mot planens mål och åtgärder är ett gemensamt arbete för kommunens verksamheter och för andra aktörer som är aktiva inom kommunen. Kretsloppsplanen gäller från och med den 15 februari 2021.
Varje kommun är skyldig att ha föreskrifter med de formella reglerna för kommunens avfallshantering. Föreskrifterna ska innehåller detaljerade bestämmelser om till exempel hur kärl ska placeras, fastighetsägarens ansvar, hur hämtningen av avfall ska gå till och hur transportvägar ska se ut.
Dela sidans innehåll:
Senast uppdaterad: