Burlövs kommun

Safiren


 

 
Vi började höstterminen med barnens kulturer genom vår "barnens värld" kartan. Där representeras alla våra barn med sin kultur: språk, mat, kläder, högtider, musik/sång, landets djur. Kartan skapade en mötesplats för både barn, föräldrar och pedagoger. Vi hade bra samarbete med barnens föräldrar som delade med sig om sina traditioner, mat och musik. Vi gjorde kort där barnen var representerade och kände igen sig. Vi fick mycket respons från barnen. Barnen blev delaktiga i sin egen och varandras kultur.
 
Vi var samtidigt två gånger på utflykten i Alnarpsparken för att spana lite på vad barnen var intresserade av. Och det blev kråkorna. Vi började leta efter lite fakta, gjorde kollage för att erbjuda barnen mer. I med att det inte var alla barn som var intresserade av kråkor, bestämde vi oss att arbeta med projektet bara med de barnen. Vi skulle ha de som inspiratörer i hopp av att flera hänger med. Vi hade en paus under december månad för julförberedelser.

 
Men under tiden upptäckte vi att barnen leker mer och mer med andra djur. Vi hade djurpåsar som representerade djur från olika kontinenter. Barnen visade oss sitt stora intresse för de vilda djuren från Savannen:
·        Barnen lekte vilda djur, elefanter, lejon och tigrar
·        Pratat mycket om djur och hade många frågor om dem
·        De lekte med vilda djur och jämförde leksaksdjur med djur på kartan
·        Det var flera föräldrar som berättat om att deras barn pratar om kontinenter och vilda djur hemma
Då visade barnen oss vägen de vill gå. Vi bestämmer oss för Afrikatema på våren. Vi tror på barnens val av temat. Och det blev lyckat! Vi börjar vår resa genom Afrika.
Först ville vi veta vad barnen visste om vilda djur, sedan vad de ville veta mera och vi letar hela tiden efter svar och nya frågor.

 
Vi lånar barn- och faktaböcker från biblioteket, använder data med bilder och filmer inspelade i Afrika, spel och pussel. Vi jämför djurens spår: elefantspår med människans, lejons med kattens. Där kommer matte med i bilden. Vi sjunger och dansar. Vi gympar med djurgympa. Barnen kopplar vilda djur till böckerna de läst, som tex Djungelboken. Vi arbetar med skapande inom temat och försöker se varje barn och lyssna på deras intressanta berättelser och resonemang.
Vi arbetar med boken "Tore bland Afrikas djur" av Pelle Höglund med tillhörande cd skivan.  
Våra väggar talar mycket om vad våra barn arbetar med och är intresserade av. De 3-4 barn som var intresserade av vilda djur i första början har inspirerad hela barngruppen och oss som pedagoger. Vi fick veta mycket vi inte visste om Afrika.  

 
 
  
  
 

Innehållsansvarig: Pia Ekström
Dela
Publicerad av: Jelena Hellberg
Datum:  2013-03-25

Burlövs kommun  |  Box 53  |  232 21 Arlöv  |  Telefon 040-625 60 00  | Fax 040-43 51 12  |  burlovs.kommun@burlov.se